D. 20.-21. august – Asfalt i kilometervis.
Vi havde undersøgt, hvad der var at se mellem Broome og Port Hedland (650 km). Internettet svarede: Ingenting.
Det var fuldstændig rigtigt, der skete ikke en skid – man kører mellem Great Sandy Desert på venstre side og Det Indiske Ocean på højre side (dog så langt fra havet at man ikke kan se dette). Heldigvis kommer man igennem lidt forskellige landskabstyper, men i bund og grund var vi i gang med et transportstykke – heldigvis vidste vi det på forhånd og var forberedte på dette.
Vi havde dog fundet et overnatningssted, lige inden vi nåede Port Hedland, som så interessant ud. 100 km før byen drejede vi af hovedvejen (Great Northern Highway) og kørte 15 km ud til kysten til en lille nationalpark på spidsen af Cape Keraudren med samme navn. Her betalte man i en konvolut, når man kørte ind – husk lige penge – og kunne campere helt ude på kanten af Det indiske Ocean i bunden af Eighty Miles Beach (som er en flot sandstrand på 80 mile). På grund af meget varierende tidevand følte vi os dog ikke tiltrukket til at bade – der var også rygter på internettet om hajer ved stranden… Cape Keraudren var virkelig et fantastisk stop – super flot udsigt og den smukkeste solnedgang. Vi var bestemt ikke alene, men det kan man nemt glemme, når man får sin egen lille campingplads ud mod havet. Så gør det ikke så meget, at der holder en masse andre ved siden af dig – det er jo ikke dem, du kikker på.
Næste dag ville vi helt ned til indgangen til Karijini NP, som vi har overnatning i den 22.-25. august. Det betød endnu en køredag. Da vi havde tid nok til denne køretur på små 400 km, og da vi heller ikke her havde fundet noget særligt, som vi skulle kikke på ”hang vi lidt fast” på Cape Keraudren – der var bare så smukt. Der var en del fralandsvind, der faktisk var så kraftig, at den blæste osten af Thomas’ franskbrødsskive. Heldigvis var der et lille sandstykke med læ nede blandt klipperne, hvor vi kunne nyde udsigten – i øvrigt i selskab af en varan, der nød morgensolen. Vi var således de sidste af de campere, som ikke skulle bo der en dag mere, som fik sluppet håndbremsen og trillet væk fra pladsen.
Første stop var Woolworths i Port Hedland. Vi skulle lige fylde op, så vi kunne klare 5 døgn uden yderligere forsyninger – samt selvfølgelig den obligatoriske benzin optankning. Var der ellers noget, vi skulle se i Port Hedland??? Byen er i guidebøgerne beskrevet som en kedelig by, medmindre man er superinteresseret i store industrihavne, udskibning af råstoffer fra minerne i baglandet og dertilhørende jernbanetrafik – og det jo i en guidebog, som skal sælge området! Så det blev et nej tak til rundtur i byen. Vi fandt den direkte vej ud af byen mod syd. Vi nåede dog lige at se et af de enormt lange tog læsset med jernmalm, samt et kæmpe område, hvor der blev udvundet salt, der lå som kæmpe isbjerge i den brændende sol. Så var vi i gang med de ca. 300 km sydpå til Auski Roadhouse, der havde en campingplads, som vi skulle overnatte på. Der var som sagt ikke egentlige stop på vejen, men landskabet var FLOT og utroligt omskifteligt på vejen, så det var en super tur. Vi kørte ud i et område, hvor der var store miner, som udvinder jernmalm og litium. Man kan ikke se minerne – selv om Thomas fantaserede om at komme ind og se ned i et af de formodentlig store huller, hvor kæmpe maskiner opererer (vi har set en enkelt giga-dumper blive fragtet ud mod en af minerne på en lastbil). Til gengæld var der hele vejen en meget livlig trafik af road-train, som fragter ”varerne” mellem minen og Port Hedland’s havnearealer. Disse road-train er en lastbil med 4 – jeps 4 – anhængere. Der er altså en dansk lastbil med 3 anhængere efter sig – de er 60 m lange, og de ”blæser” afsted på vejen (noget der minder om en dansk landevej) med 100 km i timen. Da fartgrænsen er 110 km/h vil man jo gerne overhale, men det kræver lidt tilløb at være sikker på, at man har vej nok til at komme forbi. Heldigvis er der ikke mange biler på vejen, men der er jo lige de modkørende road-train, som man skal undgå – de stopper næppe for en Toyota Hiace.